ابوذر پوررنجبر یکی از با سابقههای تولید بازی در ایران است. او را با دو بازی کامپیوتری انتقام 1 و 2 تحت نام استودیو پدیده و بازیهای اندرویدی جزایر سهگانه، چاله میدون، BMY و چند بازی دیگر از استودیوی Blazingfall Games یا پاییز فروزان به یاد میآوریم. البته با نامهای دیگری (یا به سفارش شرکتهای دیگری) نیز بازیسازی کرده است و اخیراً نیمنگاهی به بازار منطقه منا برای عرضه بازی کلمهای نون دارد.
به گفتگو با او مینشینیم تا فراز و فرودهای این چند سال را مرور کنیم و با پروژههای اخیر او بیشتر آشنا شویم.
ابوذر پوررنجبر
بازینگار: سلام آقای پوررنجبر لطفاً یک معرفی کوتاه از خودتان و سوابقتان برای مخاطبان سایت بفرمایید. چند سال است که بازی میسازید و تخصص خودتان در بازیسازی چیست؟
ابوذر پوررنجبر: من ابوذر پوررنجبر متولد 1367 هستم. نزدیک به 12 ساله که در حال ساخت و تولید بازیهای ویدئویی هستم. قریب به 80 پروژه منتشر شده توی پلتفرمهای مختلف و ژانرهای متفاوت دارم.
در شرکت چند نفر مشغول به کار هستین؟ یک معرفی اجمالی از همکاران بفرمایید.
ما شرکت ثبت شده نیستیم و به صورت تیمی و حقیقی کار میکنیم. در حال حاضر 15 نفر هستیم. همبنیانگذار دیگر تیم حمیدرضا کرمیان هست.
بازیهای قدیمیتان که در بازار منتشر میشد، گیمپلی خوبی داشتند و بعضاً در فضایی هنری از حیث روایت و مستقل از نظر ابعاد پروژه، منتشر شدند. از جمله بازی قرمز کوچولو که متفاوت و خلاقانه بود. به نظرتان چرا اقبال خوبی از این بازیها در بازار نمیشود و به فراموشی سپرده میشوند؟
این بازیها رو اصطلاحاً بازیهای Experimental یا تجربهای میگن که خیلی دید تجاری بهشون وجود نداره. از جمله خود “قرمز کوچولو” که صرفاً تجربه تولید جدیدی برای ما داشت و دید تجاری نسبت بهش نداشتیم.
استودیو بازیسازی Blazingfall Games
ساخت بازی برای جشنوارهها و مسابقات بازیسازی، با ساخت بازی برای مخاطب بازار (منظور صرفاً کافهبازار نیست) دو کار متفاوت است؟ شما تا به حال بازیای با هدف موفقیت در رویدادهای مختلف تولید کردید؟
اگه منظورتون جشنوارههایی مثل جشنواره گیم تهران و… هست که فکر کنم 4 یا 5 عنوان توی ادوار مختلف داریم که جایزههای زیادی هم گرفتن مثل “جنون سیاه”، “Qbang”، “گشت پلیس 2” و…
به شخصه دوست داشتم بازی “قرمز کوچولو” در جشنوارهها حضور پیدا کنه ولی هیچوقت این اتفاق نیفتاد.
پس از گذشت این سالها، در مجموع از ساخت بازی برای اندروید راضی هستید؟ برایتان عایدی و درآمد مناسبی داشته؟
من خودم خیلی بازیهای موبایلی رو نمیپسندم ولی خوب تِرند بازار هست و سرمایهگذاریها و همچنین سواد فنی و هنری در این حیطه خیلی بیشتر از پلتفرمهای دیگه هست. در نتیجه تمرکز کلی تیم ما و بازیسازی در ایران روی بازیهای موبایلی هست.
در مورد درآمد هم من تمامی درآمدهای چند سال اخیرم از بازیسازی بوده.
چند بازی در بازار خارج (استورهای اندرویدی و …) منتشر کردید؟ با مشکل تحریم مواجه شدید و آیا بازیای داشتید که از این فروشگاهها حذف شوند؟
بازیهای زیادی در استورهای خارجی منتشر کردیم و مشکل تحریم همیشه وجود داشته ولی برای همشون ما شرکای تجاری خارج از کشور داشتیم که بخش انتشار رو بر عهده داشتن.
بازی Faceless
Speechless، Faceless، Mindless و Timeless، مثل اینکه بازیهای تو در توی ترسناک شما هم محکوم به سرنوشت P.T. کوجیما هستن و هرازگاهی یک بازی جدید در حد دمو تو این سبک منتشر میکنین. خودتون هم گرفتار حلقه تکرار شدین؟
این سبک بازیها رو من و حمیدرضا خیلی دوست داریم و توی زمانهای خالیمون روشون کار میکنیم. دید تجاری در حال حاضر نسبت بهشون نداریم و در حال کسب تجربه و سعی و خطا هستیم.
ولی در کل زندگی یه لوپ باطل هست 😊
شخصاً به کدام یکی از بازیهایی که تا به حال ساختید بیشتر علاقه دارید؟
متاسفانه هیچکدوم. بازیای که خیلی دوست دارم بسازیمش و شاید در آینده دور یا نزدیک اتفاق بیفته یه بازی دوبعدی Side Scroller پیرامون جنگ ایران و عراق هست اما با روایتی متفاوت. در واقع خبری از تیر و گلوله و انفجار توی بازی نیست و از دیدگاه انسانهای داخل شهرها و به اصطلاح پشت جبههها خواهد بود.
چند سال پیش کتاب The Art of Game Design یا هنر طراحی بازی را به فارسی ترجمه کردید و به گفته خودتان دانلود خوبی هم داشته (یکی از خوانندگانش هم بنده بودم و از ترجمه روان متن لذت بردم). باز هم قصد ترجمه کتابهای حوزه بازیسازی را دارید؟
ترجمه کردن خیلی کار سختیه. از نوشتن هم سختتره و فکر نمیکنم دیگه کتابی رو ترجمه کنم.
کتاب The Art of Game Design
در این وضعیت کرونایی، شرکتتون برقراره یا همکاران دورکاری میکنن؟
نیمی از تیم ما از سال 95 به صورت دورکاری کار میکردیم و کرونا مشکلی برامون به وجود نیاورد اما در حال حاضر کاملاً دورکار هستیم.
اخیراً یک بازی به اسم ARKill در کافهبازار منتشر کردید که یک بازی تیراندازی واقعیتافزوده است. درباره این بازی و دلیل عرضه تحت نام توسعهدهنده جدید توضیح بفرمایید.
این بازی به سفارش فرد دیگهای تولید شده و به همین دلیل هم در پنل شرکت VAYA قرار داره. این بازی MVP یک بازی استراتژی مدیریتی بر پایه AR هست که در حال توسعه میباشد و احتمالاً تا آخر امسال منتشر میشه.
از کدامیک از بازیهای ایرانی که تاکنون تجربه کردهاید بیشتر لذت بردید و به بقیه توصیه میکنید؟
بازی گرشاسپ: گرز ثریت و Shadow Blade. همین دو تا فکر میکنم. 😊
مشغول تولید چه بازیای هستید و چه برنامهای برای آینده دارید؟
در حال حاضر چندین پروژه ریز و درشت برای موبایل و PC داریم که در حال کار روی اونها هستیم. امیدوارم امسال بتونیم چندتاشون رو منتشر کنیم.
از اینکه وقتتان را در اختیارمان گذاشتید ممنونم. اگر صحبتی باقی مانده یا سوالی دوست داشتید پاسخ داده شود و از قلم افتاده، این بخش آخر مصاحبه در اختیار شما. هرچه دلتان میخواهد برای مخاطبان بنویسید.
دمتون گرم